Tri nedelje nakon kontroverzne pobede Sebastijana Fetela na Sepangu, šampionat Formule 1 nastavlja se trkom u najvećem i najbogatijem kineskom gradu, Šangaju. I mada deluje gotovo neverovatno, ovogodišnja trka će biti već deseta Velika nagrada Kine na grandioznom ali pomalo veštačkom autodromu koji je 2004. godine dizajnirao neizbežni Her Tilke.
Kažem neverovatno jer i dalje prevladava utisak da Formula 1 tek otkriva Kinu, ili možda još preciznije, da Kina još uvek nije otkrila Formulu 1. Ipak, brigu o razlozima za komercijalni neuspeh Formule 1 u najbrže razvijajućoj ekonomiji sveta ostavićemo Berniju Eklstonu, pošto i tako nema dovoljno prostora da se opišu sva uzbuđenja koja nas čekaju na i oko staze ovog vikenda.
I kad već spominjem Bernija, malo ko je tokom prethodne tri nedelje bio zadovoljniji od njega. Iako je u većini sveta mnogo popularnija nego kod nas, Formula 1 čak ni u matičnoj Britaniji nema baš mnogo prilike da se nađe na naslovnim stranama novina, osim kada tu pažnju zasluži nekom tragedijom. Ovoga puta, osim ega i samopouzdanja Marka Vebera, autoriteta Kristijana Hornera i imidža Sebastijana Fetela, pravih žrtava nije bilo, a Formula 1 je ipak dobila neverovatan publicitet u svim svetskim medijima.
Tri nedelje kasnije, kada je delovalo da će se uzburkane strasti polako smiriti, Fetel je ničim izazvan rešio da šampionatu pruži novu i neočekivanu dimenziju. Nakon što smo posle Sepanga gledali Nemca kako se skrušeno javno izvinjava i klupskom kolegi i timu, u Kini se mladi šampion pojavio u potpuno drugačijem raspoloženju. Baraž pitanja o događajima na prethodnoj trci Fetel je dočekao samouverenim odgovorima koji se mogu sažeti u „trkali smo se, bio sam brži, pretekao sam ga i pobedio", i „verovatno bih to ponovo uradio", što je već bilo dovoljno za pokretanje nove priče o rivalstvu unutar šampionskog tima, ali se momak iz Hepenhajma nije ni tu zaustavio. Iz nekog razloga, Seb je smatrao da je potrebno da izjavi i da od Vebera u nastavku šampionata ne očekuje podršku, zato što mu je Veber ni ranije nije pružao?! „Bilo je u prošlosti više situacija kada je (Veber) mogao da pomogne timu, ali nije to učinio".
Na sve ovo se nadovezala i izjava Helmuta Marka, sive eminencije u austrijskom timu, da u Red Bulu više neće biti timskih naredbi?! E sad, teško da postoji osoba koja se u prošlosti više nervirala zbog timskih naredbi od mene, ali ovakva najava nažalost nema nikakve veze sa brigom Red Bula za nas, gledaoce, koji želimo da gledamo trkanje do poslednjeg kruga. Ne, u pitanju je nažalost nešto sasvim drugo - potpuna kapitulacija tima pred svojim vozačem.
Iako je Red Bul ubedljivo najuspešnija ekipa tokom poslednje 4 godine, nedostatak tradicije je učinio da rezultati na stazi budu u očiglednoj disproporciji sa autoritetom samog tima. Fetelove izjave ovog vikenda i iznova pronađena samouverenost jasan su pokazatelj da je Red Bul tokom tronedeljne pauze izgubio bitku sa najmlađim trostrukim prvakom sveta, koji je evidentno postao veći od tima. Pitanje koje intrigira je da li je menadžment Red Bula, na čelu sa Kristijanom Hornerom pokušao da stvari vrati pod svoju kontrolu, i u tom pokušaju neslavno prošao, ili ekipa nije ni pokušala da Seba ukroti, znajući unapred da će to biti teško izvodljivo.
Bilo kako bilo, ono što sledi u ostatku sezone biće pravo uživanje za gledaoce i potencijalni horor za austrijsku ekipu. Bez podrške tima, i sa malim šansama da dobije produženje ugovora za narednu sezonu, Veber može postati najveći rival Fetelu u pohodu na četvrtu uzastopnu krunu. Ne zato što će sam skupiti više bodova od Seba, već zato što može učiniti da Nemac ne sakupi onoliko bodova koliko bi inače mogao.
Kina je zbog svega napisanog novi početak za Red Bul, i dolazi u jako lošem momentu za tim. Iako je RB9 u idealnim uslovima moćna mašina, ni rivali nisu za potcenjivanje, a deluje da ovosezonski šampionat ima još više nepoznatih od prošlogodišnjeg.
Slobodni treninzi voženi u petak su odličan primer. Na prvom treningu, kada su svi bili na tvrđoj, srednjoj mešavini, Mercedes je izrazito dominirao. Popodne, kada su svi prešli na meku gumu, Ferari i Lotus su bili značajno brži od ostalih, dok su Red Bul i naročito Mercedes jako patili. Tradicionalno, mekša guma je značajno brža ali kraće traje, pa će i ovog vikenda glavni izazov biti pogoditi pravu taktiku za trku, dok rezultat na kvalifikacijama ne mora da bude mnogo bitan.
Poslednje procene govore da je idealna taktika sa dva odlaska na promenu guma, u sekvenci meka-srednja-srednja mešavina, ali veliko je pitanje da li će svi uspeti da izvezu trku bez trećeg odlaska na zamenu guma.
Osim borbe unutar Red Bula, od ove trke bi posebno trebalo obratiti pažnju na bar još nekoliko intrigantnih pitanja. Recimo, izuzetno me zanima da vidim da li Masa može po peti put zaredom da nadmaši Alonsa u kvalifikacijama? Iako se bodovi osvajaju na trci, a ne na kvalifikacijama, Masino samopouzdanje i dalje raste i čini se da bez direktne pomoći tima Alonsu neće biti lako da izdominira Brazilca kao u prethodnim sezonama.
Takođe, jako me intrigira kako će se razvijati timska bitka unutar Mercedesa, budući da je Niko Rozberg izuzetno motivisan da pokaže da je bar jednako dobar kao Luis Hamilton. Rozberg je verovatno najpotcenjeniji vozač u gornjoj polovini tabele, i ova godina je divna prilika da svima pokaže šta može.
Meklaren je i dalje u zaostatku, ali iz trke u trku biće sve bliže, u to nema nikakve sumnje. Ipak, osim lošeg automobila, ekipa iz Vokinga ima još jednu brigu, u liku mladog Pereza koji za sada ne ispunjava ni delić onoga što Meklaren od svojih vozača očekuje. Biće zanimljivo posmatrati u kom pravcu će se i ta priča tokom sezone razvijati.
Na kraju, u haosu kišne trke, malo ko je primetio da je Lotus i u Maleziji na cilj stigao sa jednom zamenom guma manje u odnosu na rivale. E21 je već dokazao da je izuzetno brz automobil, i kad god se kockice taktički dobro slože, crno zlatni automobili će se boriti za pobedu. Verovatno već u Kini.
Kvalifikacije su na programu u subotu u 8 ujutru, dok trka u nedelju počinje sat vremena kasnije. I ne manje bitno - Bahrein je već narednog vikenda!