Pre početka nove sezone glavno pitanje na koje svi traže odgovor glasi: može li Fetel do četvrte uzastopne titule ili će se ove godine napokon pojaviti vitez na belom konju koji će mu se na tom putu isprečiti, na radost skoro celokupnog F1 kraljevstva?
Da bi otkrili ko bi mogao da bude taj misteriozni vitez Koja, neophodno je prvo videti ko raspolaže sa kakvom mašinerijom, jer u Formuli 1 podjednako male šanse imaju i loš vozač u najboljem automobilu i najbolji vozač u lošem timu.
Red Bul je kako i dolikuje šampionu zimske testove prošao prepun samopouzdanja, na samoj granici nadmenosti. RB9 je prirodna evolucija šampionskog RB8 i ekipa je uverena da će Gladna Hajdi, kako je Seb već krstio svoj novi automobil, biti bar na nivou Kejti, njene Bezobrazne mlađe sestre, Napaljene Mendi, Sočne Lize, Nastrane Kajli i prošlogodišnje (posle gornjeg niza pomalo neočekivano čedno nazvane) Ebi.
Ekipa se zimus maksimalno potrudila da konkurentima ne otkrije Hajdine glavne vrline, iako je jasno da će to i ove sezone biti besprekorno prijanjanje automobila u brzim krivinama. Ipak, Red Bul jedini od vodećih timova tokom predsezonskih testova nije obavio ni jednu simulaciju trkačke distance, što se uvek može tumačiti na dva načina - ili su toliko uvereni da su dobri da ne žele da i konkurencija to vidi, ili nisu baš do kraja zadovoljni pa ne žele da otkrivaju slabu stranu svojeg automobila.
Rekao bih da je istina negde na sredini - automobil je brz na nivou jednog kruga, ali ne toliko dominantan sa punim rezervoarom, što je svakako dobra vest za glavne konkurente.
Hajdinu sudbinu će ove godine direktno odrediti dve suprotstavljene sile. Na jednoj strani su promene pravila koje deluju kao da su uperene direktno protiv Red Bula, i tu prevashodno mislim na ukidanje slobodnog korišćenja DRS-a na kvalifikacijama i na strožiji test opterećenja koji bi trebalo da obezbedi da se prednje krilo ne savija pri velikim brzinama.
Na drugoj strani je fantastičan dizajnerski tim koji gotovo na svaku trku donosi nova poboljšanja za automobil po čemu je Red Bul danas bez premca, čak i u poređenju sa gigantima na ovom polju kakvi su Meklaren i Ferari. Od toga koliko brzo Njujieva ekipa uspe da nadoknadi izgubljeno kroz nova pravila zavisiće i ishod ovogodišnje borbe za titulu.
Meklaren je za poslednjih nekoliko meseci uspeo da uradi ne jednu, ne dve, već čak tri stvari od kojih bi svaka pojedinačno bila dovoljna da navuče osmeh na lice njihovih glavnih konkurenata. Nakon što su sebi dozvolili da ostanu bez najbržeg (ne obavezno i najboljeg) vozača današnjice a zatim i tehničkog direktora (koji će se doduše Hamiltonu u Mercedesu pridružiti tek od naredne sezone, ali je zbog toga već stavljen u zapećak), došli su i na hrabru ideju da za razliku od svih drugih vodećih timova u novu sezonu uđu sa potpuno novim automobilom.
Iako su prethodnu godinu zaključili pobedama na poslednje dve trke, u Meklarenu su smatrali da je prošlogodišnji automobil maksimalno iskoristio svoj potencijal i da bi bilo gotovo nemoguće dodatno ga razvijati u 2013. godini.
Logika kojom su se vodili ima smisla, pogotovo ako uzmemo u obzir da je najbrže postignuto vreme ovog februara u Barseloni (Niko Rozberg) bilo celih sekundu i po brže od najboljeg vremena na kvalifikacijama na istoj stazi u 2012. godini, ali otključati pun potencijal novog automobila zahteva dosta vremena, a to je verovatno jedini resurs koji tim iz Vokinga nema na raspolaganju.
Prema sopstvenom priznanju, Meklaren je prvih osam dana potrošio samo za testiranje svih novih delova, tako da su za podešavanje automobila na raspolaganju imali samo poslednja četiri dana, od kojih je tokom dva padala kiša. Rezultat zbog toga nije neočekivan - zaostatak za vodećom četvorkom na početku sezone je toliki da u prvih nekoliko trka nemaju mnogo čemu da se nadaju. Meklaren je u prošlosti umeo da se tokom sezone značajno poboljša, ali u momentu kada bi timovi trebalo da odvoje značajne resurse za pripremu potpuno novih automobila koje ćemo gledati u 2014. godini, ovako nešto im je najmanje bilo potrebno.
Ferari u novu sezonu ulazi sa automobilom koji je prema Alonsovim rečima „200 puta bolji od prošlogodišnjeg". Deluje da će glavna vrlina ovogodišnjeg modela Skuderije biti konzistentnost, pre nego brzina na nivou jednog kruga. Kao i većina njegovih predaka, i F138 boluje od iste bolesti - nedostatka prijanjanja - zbog čega je automobil „nervozan" u brzim krivinama. Malu zabrinutost izaziva i činjenica da je novi automobil bio za Ferarijeve standarde neočekivano nepouzdan tokom zimskih testiranja, ali bez obzira na sve te manjkavosti u krugu novinara koji prate F1 Alonso se gotovo aklamacijom smatra za najvećeg Sebovog rivala.
Španac ulazi u četvrtu sezonu u Ferariju i sedmu od kako je osvojio svoju poslednju titulu i vreme polako prestaje da mu bude saveznik. Alonso je gladan titula i to ga ove sezone može učiniti znatno agresivnijim, a samim tim i uzbudljivijim za gledanje.
Da nije bilo toliko problema sa menjačem tokom predsezonskog testiranja, Lotus bi bio svačiji favorit iz senke za titulu u 2013. godini. Kao i prošlogodišnji model, E21 je od prvog dana pokazao ogroman potencijal. Automobil je lak za upravljanje, impresivan u krivinama i izuzetno nežan prema gumama, pa je, kad se gledaju prosečna vremena u dužim sekvencama od 15, 20 ili više krugova, Lotus jednako brz, ako ne i za nijansu brži od Red Bula i Ferarija.
Šef tima, Erik Bulije, smatra da će se tim ove sezone sigurno boriti za titulu, dok su vozači malo oprezniji, ali i Kimi i Roman ističu da je automobil na svim poljima značajno bolji od prošlogodišnjeg. Glavna boljka ipak ostaje brzina u jednom krugu, a bez visoke startne pozicije je teško maksimalno iskoristiti potencijal automobila.
Osim Lotusa, najviše razloga za zadovoljstvo posle predsezonskih testova ima Mercedes. Ekipa je žrtvovala celu drugu polovinu prošle godine u korist razvoja ovogodišnjeg modela i deluje da se ta strategija isplatila. W04 je veoma brz na nivou jednog kruga a poboljšanje je postignuto i kada je u pitanju „trošenje" guma, fatalna boljka prošlosezonskog modela.
Ipak, određena zadrška mora da postoji, ne samo zato što je Mercedes previše zaostajao za vodećima na kraju prošle sezone, već pre svega što se bolja ekonomičnost u odnosu na gume mora tek dokazati na asfaltu veće temperature nego što je bio februarski u Barseloni.
Od timova u sredini zamišljene tabele u 2013. godini se najviše očekuje od Zaubera i Fors Indije. Švajcarska ekipa je prošle sezone stizala i do podijuma, a u Niku Hilkenbergu je dobila dostojnu zamenu za Pereza, dok tim Vidžaja Malije posle povratka Adrijana Zutila ima verovatno najbolji vozački par van prve petorke.
Vilijams je, kao i Lotus posebno impresionirao konzistentnošću vremena u dugoj sekvenci krugova, ali brzina evidentno fali, dok je Toro Roso napredovao u odnosu na prošlu sezonu i ima pravo na nadu da Rikardo i Vernj neće biti ona dvojica koja će redovno ispadati posle prvog kruga kvalifikacija.
Na začelju ćemo i ove sezone gledati Kejteram i Marusiju, ali najverovatnije u obrnutim ulogama, jer su crveni automobili koji ove sezone po prvi put imaju i KERS na testovima delovali brže od zelenih.
Kada se podvuče crta, nova sezona poprilično obećava. Seb ostaje favorit broj jedan za titulu, ali ako je Alonso prošle godine u značajno lošijem automobilu mogao da ga pritiska do poslednjeg kruga u Sao Paolu, uz pomoć F138 ta bitka će biti još uzbudljivija.
Još ako Lotusov E21 ispuni sve što je obećavao u predsezoni, eto i Kimija u prvoj borbi za titulu još od 2007. godine, dok uvek optimistička britanska štampa smatra da će i Luis pobeđivati ove sezone. A ako Luis bude pobeđivao to znači da će svoju šansu imati i Rozberg koga su svi već jednom prežalili (kada je izlazio na crtu Šumaheru), a čini se da mnogi istu grešku ponavljaju i ove godine. Baton i Perez će na početku godine morati da budu strpljivi i da vrebaju šansu iz drugog plana ali Meklaren se nikad ne sme otpisivati.
U sezoni u kojoj je prosečna starost vozača najniža u istoriji (27 godina), svoju šansu je dočekalo i pet početnika. Ime koje bi trebalo zapamtiti je Valteri Botas, šampion GP3 serije za 2011. godinu. Mentor novog Letećeg Finca je niko drugi do Mika Hakinen a ako je suditi po medijskoj pažnji, odavno nismo imali početnika od kojeg se tako mnogo očekivalo. Neka mu je sa srećom.
Trka u Melburnu se vozi u nedelju ujutru od 7 časova po našem vremenu, dok su kvalifikacije dan ranije u istom terminu. Po poslednjoj prognozi, kiša je veoma izgledna, pogotovo u subotu, a temperatura tokom oba dana neće prelaziti 19 stepeni. Prevedeno na jezik navijača, to znači da je ovog vikenda apsolutno sve moguće.